Tuesday, January 4, 2011

Home » , , » bubur kacang hijau seorang amatur..

bubur kacang hijau seorang amatur..

salam..
asyik post pasal makan je..
hehe..

petang ahad tu teringin nk makan bubur kacang hijau..
kebetulan dalam freezer ada kacang hijau dengan gula kerek..
ke korang panggil ni gula ape..
aku panggil gula kerek sebab mama aku panggil macam tu..
haha..
gula kerek
satu utk aku..
satu utk en asben..
oklah kan..kata baru 1st time buat..

nak resepi ke..ermmm..aku bagi resepi amatur je lah ekk..

bahan²
- satu cawan kacang hijau
- santan kelapa
- gula kerek
- gula
- garam
- daun pandan
- sagu (aku tak letak sbb tak suka)

cara buat
- basuh kacang hijau bersih²
- rebus sampai kacang hijau tu empuk/kembang
- bila air rebusan kacang hijau tu dah kering, masukkan santan kelapa
- masukkan daun pandan
- masukkan gula kerek
- masukkan gula ikut tahap manis korang
- masukkan garam

dah mendidih, tutup api..
pastu dah boleh makan dah..
en asben kata kalau letak durian, mesti lagi sedap..
lepas ni boleh buat yg ada durian pulak..

cuti ni nk try buat bubur pulut hitam pulak lah..
best pulak main masak² macam ni..
hehe..:D

13 comments:

  1. amatur..moto hehe

    janji sodap..bravo2

    ReplyDelete
  2. sedapppp....meh post cni cik kak

    ReplyDelete
  3. alamak..paling senang dlm donia..heeee...tukar kacang hijau..buh pisang jadi pengat pisang..buh nangka jadi bubur nangka..buh keledek jadi pengat keledek..ubi keladi pun boleh..jagung pun boleh..ini bermakna..dah boleh dpt sijil dah niii....[ humban pulut dlm pengat..perghhh...] lapar ler pulak!!!

    ReplyDelete
  4. wahhh macam sedap je!!!! teror arr

    ReplyDelete
  5. lepas ni kalo abg as gomuk ko jgn nak merungut pulak ye :D

    ReplyDelete
  6. uiks? gula kerek? kerek mkna dia bukan berlagak ke..heheh

    kami pnggil gula merah..wahh kalu bubuh durian lg mantap!

    ReplyDelete
  7. bubur kacang ijo memang kegemaran seri apa lagi kalau campur ngan pulut hitam dan gula merah sulawesi.

    ReplyDelete
  8. salam

    kalau campor durian lagi siok ooo

    ReplyDelete
  9. amatur ke? ala.. asalkan jadi sudah la..

    ReplyDelete
  10. wah!bubur amatur pun ader plak...hehe...sodap ni sis!!

    ReplyDelete
  11. lama tak buat bubur kacang hijau nih.
    sedapnyaaa...nak sikit?

    ReplyDelete
  12. Assalam

    First time here. bubur kacang hijau my feveret..semangkuk..dua mangkuk...tiga mangkuk...slurppp..boh gula kabung, gula merah sodapp

    ReplyDelete
  13. aku pggl gula melaka...
    :P


    kt dapo ada cha-cha. blh buat bubur cha-cha ptg ni..

    ReplyDelete

terima kasih sbb sudi komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2012 Reserved to Dan Sebenarnya Semusim Rindu.. Design with love by Cik Rose Cute