Friday, July 20, 2012

Home » , » Beras sangai..

Beras sangai..

macam bagus je tajuk entry aku..hoho..

Act, aku dah bagi asyraf makan bubur nasik dah..
semalam aku dah start bagi dah..
puncanya?
pengasuh kata asyraf macam tak kenyang je makan puree..aduhaiii..
makanya, aku ni seharian kt opis pikir boleh ke tidak ni bagi asyraf makan bubur..
google sana google sini..ade dah yang bagi..so, aku decide bagi jelah..

diorang kata elok buat bubur nasik guna beras perang or beras merah campur dengan beras putih biasa tu..
tapi mana lah aku nak carik kan..
sampai umah dah petang..nak suruh en asben pergi beli, nanti salah, lagi susah..
so, guna jelah beras putih biasa kat dapur tu..hehe..

kaedah nak cepat masak bubur...
buat serbuk beras..aduhai..macam macam pulak sekarang ni kan..
tapi kalau itu mencepatkan proses masak bubur tu, apa salahnya aku ikut kan..

step















aku buat sikit je ni..satu bekas dadih tu..
basuh beras bersih bersih..















tos sampai kering..ada orang jemur kejap tengah panas..
aku payah nak jumpe matahari..pergi keje, matahari tak bangun lagi..balik kerja matahari dah takde dah..huhu..












nilah proses sangai tu..
aku pun baru je tau ada perkataan 'sangai' sejak dah jadik mak ni..haha..
goreng beras atas kuali tanpa minyak..
goreng agak² dah bertukar kaler keemasaan tu..
jangan sampai hangit pulak yer..


bila beras dah sejuk, blend guna blender kering tu sampai halus mulus..
yang aku punya ni belum betul² halus lagi ni..
jenuh la aku pilih yang betul² serbuk tu bila nak masak..
sebabnya asyraf masyaAllah penakut nauzubillah bila dengar bunyi blender..
nangis sampai bercucuran air mata..huhu..
so, aku blender gitu gitu jelah..

masukkan dalam bekas kedap udara, pastu simpan dalam peti ais..tahan lama sikit..
lepas ni nak beli beras perang dgn oat pulak..
bagi asyraf makan oat, walauuuuuuupun mummy dia tak pernah makan..hoho..

p/s: selamat berpuase yer korang..jangan ponteng..jangan jadik macam aku..awal² dah ponteng..adoyaiii..

4 comments:

  1. rasa nya semua baby takut bunyi blender kan.. kita yg dengar ni pun tak suke sb kuat sangat.

    ReplyDelete
  2. masa fitra dulu...ni cara aku la..
    rendam beras malamnye..sok pagi masak spi lembut..buat bubur..ok jgk..

    ReplyDelete
  3. saya blend je beras tu bagi beras tak panjang sangat. takdelah sampai hancur. sebab anak saya dah ada 6 batang gigi. nak menggigit aje

    ReplyDelete
  4. tq sis, jumpe pun cara nak buat rice cereal ni heee

    ReplyDelete

terima kasih sbb sudi komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2012 Reserved to Dan Sebenarnya Semusim Rindu.. Design with love by Cik Rose Cute