Friday, October 12, 2012

Home » , » stok ayam homemade

stok ayam homemade

lama tak citer pasal solid food Asyraf kan..
tak cerita tak bermaksud tak buat kan..hehe..
tapi tulah..bubur nasik campur segala mala pure sayur biase je pun..
euwwww...boringgggg..hahahha..

kalau hari kerja, bangun pepagi terus je masak bubur..
pastu baru lah terhegeh hegeh gosok baju kerja asben, gosok baju kerja aku..
kalau bangun lambat..en. asben, silakan gosok baju sendiri..hehe..
nak gosok time weekend? jangan harap..
memang takde masa langsung..

kalau aku ade masa pun, asben kena ade kat umah..
tolong tengokkan Asyraf..
sebab aku suka gosok baju sambil bersila..
iron board ade..jadi perhiasan semata mata..
sebab tu kena ade org tolong tengokkan Asyraf..
aku taknak kalau aku terlepas pandang, Asyraf dtg kacau aku gosok baju..
NO NO NO...aku selalu ckp kt asben..
bahaya ni dtg tak kira tempat, tak kira masa..
kalau jadik pa pe kat anak, org lain tau nak tuding jari kat kite je..
paham kan?

ok2..dah lari tajuk..hehe..biaselah..kalau tak larik tajuk, bukan mummy Asyraf lah kan..haha..
sebenarnya nak citer pasal stok ayam je pun..
termelalut sampai cerita gosok baju bagai..

ni kali kedua aku buat stok ayam..
campur dalam bubur nasik Asyraf..
sedap chef Michel..eh?







bawang holland sebijik
bawang putih seulas
halia sikit
celery ke saderi ntah akupun konpius..
lobak
ayam bahagian tulang ataupun ikut suke korang lah..





















tak lupe juga rempah 4 beradik..tu pun kalau anak korang dah boleh makan rempah la..

aku masukkan air sampai penuh satu periuk tu..
renehkan atas api perlahan selama lebih kurang 3 jam je..
lagi besar periuk korang, lagi lama kot..
ntah la..hehe..ikut instinct korang lah sebagai mak..
lagi pekat, lagi sedap..

bila dah pekat, tapis semua bahan pepejal, amik air je..
lepas tu bekukan macam pure yang selalu aku buat tu..
pastu daging ayam yg dah terlerai or hancur tu pun aku bekukan jugak..
jadik stok daging ayam..
bila nak masak bubur Asyraf, amik je seketul, campur dengan pure sayur2 yg lain..
sedap oiiii..walaupun bubur tawar tanpa garam dan bahan perasa..

Asyraf sekarang dah tak makan bubur blend dah..
tapi make sure bubur tu betul2 lembut lah ataupun dah separa hancur..
senang kerja aku..dah tak payah susah2 basuh blender di pagi hari..
ingat tak bazir masa ke nak basuh part2 blender tu..
dah la kena basuh hati2 kan..
buat nya terkena bilah pisau blender tu, sape susah?
aku jugak kan..
aku kan guna blender kampung je..
takdok pitis nak beli hok 10 in 1 tu..hukhukhuk...

lain lah Masterchef..kena pisau boleh panggil Medic..hehe..

12 comments:

  1. oo..bekukan jek..pastu leh guna pakai..emm..bagus2..bersih2 pon bersih..dan berjkhasit!

    ReplyDelete
  2. ooo..cmni caranya buat stok ayam..x pernah buat sbb anak2 dulu makan bubur jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..saya pun baru je belajar buat stok ayam ni kak..hehe..

      Delete
  3. sedap nyer... dah lama x buat bubur.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat bubur mcm bubur ayam Mc D tu..fuhhhh..sedap nya...hehe..

      Delete
  4. suka buat stok ayam ni..konon ala ala perencah la...sedap lak tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn..mak nya pun boleh tumpang sekaki makan bubur tu..hehe..

      Delete
  5. rajin sangat...nanti boleh la try buat stok ayam sendiri pukak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mummy Asyraf pun tumpang guna stok ayam ni nk buat sup ayam hari tu..hehe..

      Delete
  6. Biler boleh start bg stock aym ni leenda..?menarik..aty br ngah nak kumpul2 resepi ni...sikit ms lg anak nak mkn dah..howyeeaaa...:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ermmm..lepas anak dah boleh makan protein kot..lps 8 bulan..sbb saya pun lps asyraf 8 bulan baru bagi ayam, ikan ni..

      Delete

terima kasih sbb sudi komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2012 Reserved to Dan Sebenarnya Semusim Rindu.. Design with love by Cik Rose Cute