Sunday, August 2, 2015

Home » , , , » Resepi daging masak kicap amatur

Resepi daging masak kicap amatur

Assalamualaikum..

Gitteww ko tetiba update resepi pulak kan..takpelah..bagi jelah laluan..
Sementara roh rajin update blog datang ni, layankan aje..

Resepi ni khusus utk korang yang amatur bab masak2 daging ni..
Macam aku la..paling jarang masak daging..ntah kenapa sehari sebelum raya hari tu terrr beli daging..nampak kat pasar macam menarik je tengok kaki lembu dok tergantung..terus beli sekilo..sekilo je pun..tu pun rase banyaknya beli daging..nak masak ape ni weiiii...huhu

Yang mana dah pakar masak taraf2 masterchef tu jangan la meng 'ek elehhh' kan entry aku yer..sekadar berkongsi kpd yang sudi je..yang tak sudi, takpelah..nak buat macam mana..

Oklah..moh kite..

Resepi Daging Masak Kicap Amatur
(Utk 2-3 orang makan)

Bahan2
1. Of coz daging
2. Bawang holland sebijik*
3. Bawang merah 3 ulas*
4. Bawang putih 3 ulas*
5. Cili kering 6-7 tangkai*
6. Halia sikit*
7. Serai 1 batang
8. Daun limau purut
9. Sebiji tomato

Kisar bahan bertanda *

Cara2
1. Panaskan minyak
2. Tumis bahan bertanda* sampai pecah minyak. Masukkan serai yg dititik
3. Masukkan daging. Kacau rata
4. Masukkan air secukupnya. Atau sampai daging empuk
5. Bila daging dah empuk, air dah kering masukkan kicap..jenama kicap ikut suka korang la yer..macam aku mmg pengguna tegar kicap kipas udang
6. Tahap kering tu ikut citarasa masing2..ade yg suka kering..aku suke berkuah sikit..
7. Masukkan tomato yg dibelah 4..masukkan juga daun limau purut..
Kacau sekejap. Siap!
Bolehlah makan dengan nasik panas2..huk alohhhh


Bukan sekadar gambar hiasan..mendapat pujian dari ketua chef ni tau..hihi

Oklah..sekian dulu resepi amatur utk kali ni yer..tenkiu sudi singgah bace..jumpe lagi..bye..:)

1 comment:

terima kasih sbb sudi komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2012 Reserved to Dan Sebenarnya Semusim Rindu.. Design with love by Cik Rose Cute