Wednesday, December 16, 2015

Home » , , , , , » Cek Mek Molek

Cek Mek Molek

Assalamualaikum dan Hai..
Mari update lagi hari ni..walaupun blog sendu, takpe..teruskan menulis..boleh jugak belek2 entry lama bila dah tua nanti..itupun kalau blogspot ni wujud lagi lah..

Hari tu pergi pasar borong ade jumpa ubi keledek warna oren tu..tetiba teringat kat Mimi yang dia buat cek mek molek..macam senang je..padahal dulu masa sekolah rendah mak memang meniaga kuih..banyak jenis kuih mak buat sorang je..tapi satu pun yang aku tak pandai buat sendiri sekarang..baru nak belajar2 je..tu pun bukak Google..adoyaiiiii


5 ketul ubi keledek oren baru rm1.90..

Aku guna 3 ketul je buat cek mek molek..kikis je kulit ubi keledek tu bersih2..cuci pastu masukkan dalam periuk untuk direbus..


Letak air separas je dengan ubi tu..masukkan garam sikit lepas tu rebus sampai ubi empuk/masak..nak tau dah masak ke belum, cucuk dengan garfu..kalau dah lembut tu, tandanya dah masaklah tu..


Ni aku tumbuk je guna anak lesung batu dalam periuk tu terus..hahhaa..tumbuk sampai lumat yer..tapi elok2 lah jangan sampai kemek pulak periuk cap boya aku tu..huhu

Dah lumat semua, tambah tepung gandum sikit2..tepung jangan banyak sangat..nanti tak sedap..tapi kalau tepung sikit, adunan tu lembik sikit dan akan melekat kat jari2 korang..takpe..sambil uli tu tepuk2 tangan dalam mangkuk yang ada tepung..macam aku buat..hihi


Dah siap bentuk cek mek molek..tak kemas sangat sebab 1st time buat kot..dalam tu letak la gula pasir satu sudu kecik..jangan letak banyak sangat gula, nanti goreng pecah..tapi kalau gula banyak sedappp..hihi


Tarraaaa dah siap dah..tunggu sejuk sikit baru boleh makan..sebab kalau tengah panas2 tu ko ngapp, memang melecur lah mulut ko nanti kena gula panas..hati2 yer..bawak2 bersabar..

Makan 3 beranak je sebab masa buat ni asben kerja..sekali hadap je settle..Alhamdulillah kenyang..

Oklah..sekian entry pagi ni..gigih type ni weiiii..tenkiu pada yg sudi singgah..jumpa lagi..byee


1 comment:

  1. Cek mek molek plak..seb baik la sini ada jual gak keledek..nnt nk wat jugak la...

    ReplyDelete

terima kasih sbb sudi komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2012 Reserved to Dan Sebenarnya Semusim Rindu.. Design with love by Cik Rose Cute